Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
10.12.2022, Milan Šurkala, aktualita
I když se většina automobilového světa přiklání k baterkovým elektromobilům, společnosti jako Hyundai, Toyota nebo BMW to zkouší i s těmi vodíkovými. Právě BMW nyní spustilo omezenou výrobu vodíkového SUV BMW iX5 Hydrogen.
snajprik (1641) | 11.12.20229:18
Ano planovalo sa vodik v EU hlavne v Nemecku bol plan že ked sa rozbehne nort stream 2 tak do nort stream 1 budu Rusi pumpovať vodik, lebo oni maju dosť atomoviek a vedia vyrobiť velke mnostvo vodiku, + Činania maju už vyvynute uhlikove baterie, tak že elektro autička ktore si cez vodik vedia dobiť baterky, takto mala vizerať pekna čista buducnosť v EU, Lenze USA mali iny narot 2014 majdan a prebratie Ukrajiny nahuckanie proti Ruskom a nekonečna vojna, + samozrejme nort stream 1 i 2 vyhodili do vzduchu a EU ide do obrovskej hospodarskej krizi a naša svetla buduckosť najsilnejšej prosperujucej ekonomiky sveta zhasla ako sviečka vo vetre :­(
Elektro auta sa po EU zakazuju nieje dosť elektriny + vodik je na vyrobu velmi elektricky naročny tak že... Čo už pome kopať hnede uhlie aby sme mali elektrinu a teplo ...
Odpovědět2  3
Milan Šurkala (4983) | 11.12.202215:46
"Elektro auta sa po EU zakazuju nieje dosť elektriny­"

Nevím o tom, že by někdo zakazoval v EU elektroauta. Pokud máte na mysli ten ­"slavný­" případ ve Švýcarsku ­(které mimochodem není v EU­), tak bych doporučil si přečíst nějaký pořádný článek, který přesně vysvětluje to, o co tam jde. Na Internetu bohužel najdete spoustu článků, které si senzacechtivě vyzobnou jen to, co se jim hodí. Což pochopitelně nijak nemění to, že nedostatek elektřiny začíná být problém.
Odpovědět0  0
vaclav2211 (399) | 12.12.202221:40
Svajciarsko si to mohlo dovolit povedat, lebo nie je v EU, inac by bolo ticho po pesine. Pan Surkala uz xy krat som Vam vravel, aby ste otvorili oci. Elektoro nie je cesta. jedine H2. Mozete oponovat, ze vyroba stoji vela nakladov, ale ak by sa vsetky bateriove nezmysly sustredili na efektivnu vyrobu vodiku, tak by sme boli enenrgeticky nezavysli na nicom. Za vsetkym treba hladat tazky bussines a kapitalizmus, aby sa par jedincov obohatilo viac, aj ked uz vlastny majetok ani nevedia spocitat.
Vodik je cesta a nic ine.
PS: Dufam ze sa pamatate aky hate nastal v celom svete ked bol vodik vaznym konkurentom eleblbosti. Ze vybuchuje etc. ale na druhej strane vsetci velky vyrobcovia ponukaju splynovace tovarenskej vyroby. Paradox ten propan nevybuchuje?
PS1: Niesom odporca ele, ale mala by sa nasa dzovat tam kde je to ozaj efektivne, napr MHD, spediterske sluzby v okoli mesta, ale nie to cpat kazdemu obcanovy a este sa mu vyhrazat vseliakima zakazami. Toto uz je cez hranu a potiera samostatnu podstatu Demokracie.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (4983) | 12.12.202222:47
"Svajciarsko si to mohlo dovolit povedat, lebo nie je v EU, inac by bolo ticho po pesine.­"

A víte Vy vůbec, co to Švýcarsko řeklo?

"Elektoro nie je cesta. jedine H2.­"

To jsem si také myslel, než jsem to začal více studovat. Teď už si tak jist nejsem. Spíše naopak. Oba mají stejný elektromotor, oba mají stejnou technologii baterky ­(liší se však velikost, a to výrazně­). Baterka i palivový článek vyžadují drahé materiály a obojí je tedy pěkně drahá sranda. Obojí má omezenou životnost, ale v zásadě by to mělo dožít zhruba tehdy, když dožije auto. Při velkém nájezdu budete muset vyměnit baterku i palivový článek, a to ve stejných cenových řádech.

Vodíkové auto je o něco lehčí, na druhou stranu je komplikovanější ­(kombinuje dva velmi pitomé systémy ukládání energie v jednom­). Vodík uniká stejně jako se baterka samovybíjí. Vodík si nenatankujete doma a v podstatě vůbec pro něj není infrastruktura. Vodík se však tankuje o něco rychleji ­(byť s rychlonabíjením ten rozdíl není tak dramatický­).

Pro výrobu vodíku je potřeba extrémně velké množství energie. Jestli kvůli elektromobilům budete muset postavit 2 Temelíny, pro vodíkovou dopravu budete muset postavit ekvivalent tak 5­-6 Temelínů. Takže o jaké energetické soběstačnosti tu mluvíte, když 3násobně navýšíte potřebu energie? Kde ji chcete vzít, když už dnes je s energiemi takový problém? To Vám toto zdražení, které máme, nestačí?

Pokud se nenajde cesta, jak vodík vyrábět nějakým ­"odpadním­" způsobem, tak to těžko bude fungovat. Např. elektrolýza je nesmysl. 100% efektivní elektrolýza potřebuje 39 kWh na kg vodíku. Na kg vodíku vodíkové auto ujede cca 100­-110 km, elektromobil tak 170­-220 km. Ostatně už selským rozumem to nedává smysl. Máte elektřinu. Tu můžete nacpat do elektromobilu ­(s relativně malými ztrátami přes baterku­). Anebo s její pomocí ztrátově vyrobíte vodík. Pak ho ztrátově stlačíte. Pak ho ztrátově konvertujete zpět na elektřinu, kterou jste už měli, jen ve třetinovém až polovičním množství. A ještě část této elektřiny protlačíte ještě jednou přes baterku, kterou vodíkové auto má také. Možná kdyby to vyráběly nějaké bakterie kdo ví z čeho... tak by to smysl mít mohlo. Ale jinak je vodík obrovským plýtváním energií.

PS1: Já také nejsem pro násilné protlačování elektromobility.
Odpovědět0  1
vaclav2211 (399) | 13.12.202218:24
Vsak ste to sam napisal v clanku. Ste zeleny eco az to boli a budem Vam oponovat, aj ked si vaz vazim. Vodik je cesta jedna jedina.
A ako som pisal vyssie, ak by sa vsetci prizivnici na baterkach zacali s takou intenzitou venovat vodiku sme davno zavodou. A zase narazime na kapitalizmus a samostatne obohacovanie.
Co Vam vravi turbina , do ktorej je vstrekovana voda pod vysokym tlakom cez mikrotrisku a je spalitelna? Tato technologia pochadza z CeskoSlovenska z 1986 roku. skuste sa pohrabat v analoch historie. A prestante byt baterkovy, je to naoko dobre ale vreale chcem vidiet ako cela praha, Brno, OStrava zacne nabijat svoje auta po 16:30 hodine ked dojdu domov. Bude to este zaujimave. A nabuduce nezabudnite k cene auta zapocitat aj cenu nabijacky, to bude tiez radost.
Odpovědět0  0
vaclav2211 (399) | 13.12.202218:32
Vsak ste to sam napisal v clanku. Ste zeleny eco az to boli a budem Vam oponovat, aj ked si vaz vazim. Vodik je cesta jedna jedina.
A ako som pisal vyssie, ak by sa vsetci prizivnici na baterkach zacali s takou intenzitou venovat vodiku sme davno zavodou. A zase narazime na kapitalizmus a samostatne obohacovanie.
Co Vam vravi turbina , do ktorej je vstrekovana voda pod vysokym tlakom cez mikrotrisku a je spalitelna? Tato technologia pochadza z CeskoSlovenska z 1986 roku. skuste sa pohrabat v analoch historie. A prestante byt baterkovy, je to naoko dobre ale vreale chcem vidiet ako cela praha, Brno, OStrava zacne nabijat svoje auta po 16:30 hodine ked dojdu domov. Bude to este zaujimave. A nabuduce nezabudnite k cene auta zapocitat aj cenu nabijacky, to bude tiez radost.
Uvedomte si jednu zakladnu vec, a to, ze velke firmy nerobia pre ludi, ale pre seba, chcu produkovat zisk za kazdych okolnosti. A najhorsie na tom je ze maju paky ako donutit bezneho cloveka kupovat to co chcu oni a nie vy.
Preco si nemozem kupit starsi model hocicoho? preto, lebo ho vyrobca uz nevyraba aj ked ho ma plne sklady, to sa radsej preda v krajinach tretieho sveta. to same ako s autami. Vykupime dame bonus k novemu autu. Uz ste sa zamysleli kde tie auta koncia? Napoviem, urcite mi nekupia auto za 3500Eur, ako bonus, k novemu autu a nezosrotujuho. Odvezie sa to do afriky kde je auto stale luxus. Predaju za 5k USD a vsetci sme spokojni, ze? EU, ze sa ekologicky zbavila srotu, zakaznik EU, lebo ma nove auto so zlavou, a african si honi ego lebo ma nemecke auto. tak nejak tofunguje. A bohuzial funguje.
Nestihol som to dopisat v case
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (4983) | 13.12.202219:08
"Vodik je cesta jedna jedina.­"

Tak dodejte nějaká data, která to podpoří. Energeticky to prostě nevychází. Říci, že je vodík cesta, dokážu také ­(a také jsem si to dlouho myslel­), ale je třeba to podpořit nějakými daty. A čím více dat k tomu dostávám, tím více se mi zdá být vodík jako docela problematická cesta ­(alternativa pro některá využití, to ano, ale všeobecné řešení... no nevím­). Dejte mi nějaká data, která mě přesvědčí. Že mi řeknete, že je vodík cesta, mě nemá jak přesvědčit. Ptám se Vás znovu, kde chcete vzít to 2,5­-3násobně vyšší množství energie pro výrobu vodíku?

"vreale chcem vidiet ako cela praha, Brno, OStrava zacne nabijat svoje auta po 16:30 hodine ked dojdu domov­"

A to se to auto musí začít nabíjet v 16:30? Proč? Proč by se to nabíjelo ve špičce? Vždyť je to nesmysl, když to auto tam bude stát celou noc a může se nabít to, co se vyjelo přes den, i úplně směšným výkonem přes noc. Běžné auto za den najede cca 40 km, tj. cca 8­-10 kWh. To i z té stupidní 3,7kW zásuvky nabijete asi za 2­-2,5 hodiny. Proč byste to auto začal nabíjet v 16:30, abyste ho i pomalým nabíjením měl v 19:00 nabité a pak tam bude celou noc mimo špičku stát nabité? Dálkové spínání v daný okamžik navíc není žádnou hudbou budoucnosti, to má spousta lidí doma už pěknou řádku let. Končí rok 2022, tak se netvařme, že tu máme technologie roku 1970.

A už předem říkám, protože by to jistě následovalo ­(nebylo by to poprvé­), tak ne, opravdu není typickou situací to, že jako na potvoru dojedete s vybitou baterkou domů třeba v Košicích, a zrovna v ten den Vám uklouzne babička na banánu v Bratislavě, abyste tam musel jet přes celé Slovensko a musel ji odvézt do nemocnice do Popradu.

Převeďme si to na benzín. Představte si, že přijedete se svým autem na parkoviště a tam bude hadice pumpující do toho auta benzín. Běžná zásuvka má 3,7 kW, to je jak byste do normálního auta natankoval asi 1,5 litru benzínu za hodinu ­(za noc 12 litrů, tedy cca 150­-180 km­). Tak si představte, kdybyste toto udělal alespoň jednou za týden, co by se stalo. Byste měl v podstatě pořád plnou.

Odpovědět0  0
vaclav2211 (399) | 13.12.202218:41
Este jedna vec ma trapi ohladom Ele, a to ze pri spalovakoch su vyzadovane urcite emisie pri prevadzke, a pri Ele by sa nemali vyzadovat emisie pri vyrobe? Hlavne pri tych vsetkych bateriovych paskviloch a kondikov? Co myslite aky elektrolit sa pouziva v super capacitoroch? rad budem cakat na odpovet. Ale google je rychlejsi cize vyhladam postnem etc, a je vymalovano. Skuste si strednu elektrotecnicku priemyslovku. Myslim ze sme to mali v druhom polroku 1 rocnika, co sa nam zaroven prelinalo s Fyzikou.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (4983) | 13.12.202220:07
"pri Ele by sa nemali vyzadovat emisie pri vyrobe?­"

A tady je otázkou, jak moc je to horší nebo lepší. Mně přijde, že se pořád bere jen jedna strana rovnice. Ano, elektromobil má problém v materiálech pro baterku, on i ten elektromotor něco potřebuje a vyrobit elektřinu také není zadarmo. O tom se nemůžeme přít. Ale nesmíme zapomínat, co za problém má ICE.

Tam musíte vyrobit ne elektrický, ale spalovací motor, větší převodovku, teď si vezměte, kolik to za životnost spotřebuje oleje ­(to půjde tak k 70­-100 litrům­), kolik to spotřebuje benzínu ­(cca 15­-25 tisíc litrů benzínu­) ­- to máte spálení větší poloviny jedné cisterny. Nezapomeňte, že tak, jak potřebujete vyrobit elektřinu, tak také potřebujete vyrobit ten benzín, k čemuž mimo jiné potřebujete také elektřinu. Proč ji tedy nevyužít rovnou v elektromobilu?

Na výrobu 1 litru benzínu potřebujete cca 1,5 kWh energie ­(ne však nutně elektrické­). Aby auto ujelo 100 km, potřebujete tak 7 litrů benzínu, to je 10,5 kWh spotřebované energie jen na výrobu benzínu. Na 10,5 kWh elektrické energie Vám však i se započtením všech přenosových a nabíjecích ztrát ujede elektromobil 50 km. Jinak řečeno, na to, abyste do ICE jen natankoval benzín na ujetí 100 km a to auto se nepohnulo ani centimetr, tak EV Vám na to ujede 50 km.

Dejte mi prostě nějaká data, kterých se mohu chytnout. Prázdné fráze jsou k ničemu.

Máme­-li elektromobil se spotřebou 17 kWh­/100 km, se všemi ztrátami jsme na 22 kWh­/100 km. Při našem mixu 475 gCO2­/kWh ­(beru schválně ten vyšší­) to máte 10450 gCO2­/100km = 104,5g­/km. Baterka, řekněme životnost klasického auta, tedy 200 tisíc km, např. 75 kWh, emise 50­-200 kg­/kWh, tedy 3750­-15000 kg­/20000km = 19­-75 gramů. To jsme na 124 až 180 g­/km.

Průměrné benzinové auto bere 7,2 litru na 100 km, to jste na 169 gCO2­/km. A teď tam dejte výrobu benzínu. Jestli by ta energie výše zmíněná měla stejnou stopu jako elektřina, tak to máte 10,8 kWh, tedy plus dalších 10,8*475­/100 = 51 gramů. Jsme na 220 gramech, i s baterkou je na tom elektromobil lépe. A to počítám naši českou elektřinu. Třeba ve Francii by Vám to vyšlo 25­-80 u BEV proti 172 ­(a to zde nadržuju ICE, protože ropa se určitě nevyrábí jen pomocí elektřiny­).

"Co myslite aky elektrolit sa pouziva v super capacitoroch?­"

No tak superkapacitorů je obrovská spousta, takže tam může být téměř cokoli od sírovky až po organiku.
Odpovědět0  0
vilcoo (91) | 11.12.20227:29
nesuhlasim o absencii nutnosti tazit lithium a ine kovy,,kazdy vodikovy palivovy clanok potrebuje v tomto pouziti vyrovnavaciu bateriu..mirai ju ma 1,3kw,,predpokladam ze toto bmw s vyrazne vyssim vykonom ju bude musiet mat vacsiu, resp. plny vykon bude obmedzeny na velmi kratky cas
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (4983) | 11.12.202210:01
Souhlasím s Vámi. Takto to omlouvá BMW, nicméně to tam připíšu, když už ostatně mluvím o té platině.
Odpovědět0  1
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.